Dzisiejszym wpisem chcielibyśmy zachęcić was do dyskusji na następujący temat: trenowanie po to, aby za wszelką cenę wygrywać czy po to, aby promować rozwój piłkarski zawodników? Czy wygrywanie meczy w najmłodszych rocznikach za wszelką cenę przyczynia się faktycznie do rozwijania umiejętności zawodników czy jest to może zwykłe spełnianie ambicji trenerów lub rodziców. Aby przedstawić wam czym charakteryzuje się trening piłki nożnej nastawiony na wygrywanie, a czym trening nastawiony na rozwój indywidualny zawodników postanowiliśmy zaczerpnąć z wiedzy wieloletniego trenera młodzieży oraz edukatora trenerów czyli Horsta Weina. Poniższe zestawienie obrazuje różnice pomiędzy wcześniej wspomnianymi rodzajami treningu piłkarskiego.
Cel: WYGRAĆ
Cel: ROZWÓJ ZAWODNIKA
Zazwyczaj zawodnicy, wybierani do gry są fizycznie bardziej zaawansowani, zwłaszcza pod względem siłowym. Zazwyczaj są to najwyżsi zawodnicy. Ich wysiłki, aby poprawiać umiejętności, regularny udział w treningach oraz zachowanie w grupie mają mniejsze znaczenie niż ich wyniki na boisku, które gwarantują wygraną.
Wszyscy grają, nie tylko najsilniejsi gracze. Trener preferuje zawodników ze zmysłem do kontrolowania piłki, którzy rozumieją konieczność utrzymania się w posiadaniu piłki i którzy wykazują się inteligencją. Dobre zachowanie na i poza boiskiem jest jednym z głównych kryteriów przy wyborze zawodników do gry. Wkładany przez zawodnika wysiłek w trening również ma znaczenie.
Nie ma miejsca dla młodszych, mniej rozwiniętych zawodników. Piłka nie jest demokratyczna.
Każdy ma takie samo prawo żeby grać niezależnie od umiejętności i poziomu fizyczności. Piłka jest demokratyczna.
Od wieku 8 lat nadmierna uwaga kładziona jest na taktykę.
Mecze służą temu, aby uwydatnić jaki jest poziom umiejętności zawodnika i pozwolić im zdobyć doświadczenie taktyczne.
Zawodnicy polegają głównie na długich podaniach (bramkarz wybija piłkę nogami). Zawodnicy grają szybciej niż pozwala na to ich poziom umiejętności.
Wszyscy zawodnicy mają kontakt z piłką. Większa jest tendencja do krótkich podań i dryblingu. Bramkarz rzuca piłkę, aby skonstruować kolejny atak.
Mało uwagi poświęca się na etap budowania ataku od tyłu. Zazwyczaj piłka nie jest podawana przez środek pola, ale długimi podaniami gramy bezpośrednio do napastników.
Piłka zazwyczaj przemieszcza się od obrony przez pomocników, a gra opiera się na komunikacji i współpracy.
Podczas ataku nie ma zbyt wielu zmian kierunku (zmian z lewej na prawą).
Często kierunek ataku jest zmieniany w celu stworzenia przestrzeni do penetracji
Trener instruuje w celu wygrania meczu i mistrzostwa. Zawodnik musi się podporządkować trenerowi, który daje rozkazy z linii bocznej.
Trener motywuje zespół w celu poprawy wyników każdego zawodnika i całego zespołu. Zawodnik decyduje o swoim następnym ruchu wykorzystując swoją zdolność percepcji i podejmowania decyzji.
Żeby wygrać zawodnicy są uczeni podstępu i nieuczciwości po to, aby oszukać przeciwnika i sędziego. Cel uświęca środki.
Zawodnicy są nauczani wartości sportowca, uczciwości, szacunku dla zasad gry i lojalności wobec zespołu.
Plan gry został przygotowany przez trenera tak jak dla dorosłych graczy. Nie ma miejsca na fajerwerki techniczne.
Indywidualny zawodnik może pokazać swoje umiejętności i używać swojej wyobraźni.
Występuje przedwczesna specjalizacja na pozycjach. Ciągle grają ci sami zawodnicy, a rezerwowi rzadko wchodzą na boisko.
Każdy dostaje swoje szanse w zawodach, aby doświadczyć gry na różnych pozycjach w zespole. Wszyscy grają niezależnie od umiejętności.
Młodzi ludzie zbyt wcześnie doświadczają rywalizacji na poziomie dorosłych zamiast adaptować się do wymagań gry poprzez efektywne uczenie. Wiele lat rozczarowań i frustracji upływa zanim dzieci rozwiną te same poprawne nawyki co dorośli w grze 11v11.
Aby zapewnić bardziej efektywny proces uczenia się złożonej gry jaką jest piłka nożna, rywalizacja dostosowana jest do poziomu intelektualnego i fizycznego w każdej fazie rozwoju młodej osoby. Gwarantuje to więcej zabawy i pewności siebie.
Nadmierny nacisk kładziony jest na rozwój umiejętności fizycznych, gdyż jest to sposób gwarantujący najszybsze efekty.
Koordynacja i zdolność zawodnika do gry w różnych warunkach poprawia się poprzez różnorodność rywalizacji, na którą wystawieni są zawodnicy każdego sezonu jeżeli respektujemy ich naturalny rozwój.
Aby wygrać, podczas treningu duży nacisk kładziony jest na tradycyjne metody nauczania.
Aby lepiej zrozumieć grę i robić mniej błędów stosujemy podczas treningów metodę odkrywania umiejętności i zdolności poprzez małe gry.
Inne rzeczy związane z piłką są cenione wyżej niż indywidualność. Wątpliwej jakości zachowania pomagające w osiągnięciu dobrego rezultatu są powszechnie akceptowane.
Priorytetem jest rozwój osoby poprzez sport. Wykorzystujemy sport jako „trening do życia”.
My zdecydowanie będziemy stawiać na trening piłkarski, który rozwija zawodników, a nie ogranicza ich kreatywność i podejmowanie decyzji na boisku. Z pewnością jest to trudniejsza droga dla trenera, ale efekty końcowe są dużo bardziej satysfakcjonujące.