1. Dzieci w wieku poniżej 10 roku życia posiadają bez względu na płeć tożsame potrzeby, charakterystykę i predyspozycje do sportu.

Dlaczego zatem nie wykorzystać tej informacji i nie organizować wspólnych zajęć oraz rywalizacji zarówno dla chłopców jak i dziewcząt. Kraje o wiele bardziej rozwinięte piłkarsko już dawno z tego “przywileju” korzystają np. Niemiecka Federacja Piłkarska.

  1. Dzieci w tym wieku są z natury bardzo zmotywowane i pełne entuzjazmu. One po prostu czują potrzebę bycia aktywnym.

To zazwyczaj my, dorośli “zabieramy” im tą motywacje poprzez różnego rodzaju nieodpowiednie działanie. Czasem próba dodatkowej “motywacji” np. przed ważnym meczem, odbiera dzieciom radość z gry, a nawet pewność siebie w działaniach na boisku. Trenerze, rodzicu podtrzymuj motywację dziecka poprzez stworzenie im warunków do różnorodnego rozwoju sportowego, w tym piłkarskiego poprzez zróżnicowane ćwiczenia i gry oraz stworzenie warunków do uczestnictwa w innych pokrewnych ruchowo sportach. Zdecydowanie unikaj kolejek i przestojów w treningu, ale nie ingeruj jednak zbytnio w samą grę. Słuchaj zawodników i “let them play”. Bądź ich przewodnikiem, ale nie instruktorem nakazującym co konkretnie mają robić !!

  1. Dzieci do 10 roku życia są generalnie egocentryczne więc lubią posiadać piłkę przez maksymalnie możliwie najdłuższy czas. Dzieci w tym wieku są bardzo wpatrzone w siebie.

Co możesz zatem zrobić jako trener/rodzic? Ponownie rolą dorosłych jest stworzenie odpowiedniego środowiska do rozwoju. Upewnij się zatem, że każde dziecko na treningu posiada piłkę. Planuj i stwarzaj jak najwięcej okazji do rywalizacji 1 na 1, aby zmaksymalizować wykorzystanie tego egocentrycznego okresu w życiu dziecka do rozwoju jego indywidualnych umiejętności. Na współpracę zespołową przyjdzie jeszcze odpowiedni czas.

  1. Zawodnicy nie mają jeszcze w pełni wykształconych zdolności motorycznych pozwalających im na poprawne wyegzekwowanie wszystkich umiejętności technicznych w sposób automatyczny (“bez myślenia”). Są oni wciąż trochę niezdarni.

Poświęć cierpliwie więcej czasu na naukę umiejętności technicznych poprzez wielokrotne powtarzanie różnego rodzaju umiejętności zanim przejdziesz do wyższego, trudniejszego poziomu rywalizacji z przeciwnikiem, który wymaga już bezbłędnego wykonania danej techniki. Programuj ćwiczenia w ten sposób, aby uniknąć na tym etapie nadmiernie skomplikowanego procesu podejmowania decyzji na boisku. Pozwól dziecku skupić się jeszcze w tym wieku na samym wykonaniu danej techniki.

  1. Każde dziecko w tym wieku cieszy się zdobywaniem bramek. Poprawia to ich samoocenę i dodaje pewności siebie.

Wprowadzaj do treningu proste małe gry maksymalnie do 3v3 z różnymi wariantami zdobywania bramek, osiągalnymi dla każdego gracza. Tak aby każdy mógł zdobywać bramki i mieć regularny kontakt z piłką.

  1. Poziom skupienia zawodników jest ograniczony. Nie są oni w stanie przetworzyć zbyt wielu informacji w tym samym czasie.

Zmieniaj ćwiczenia i gry co jakiś czas mieszając specjalistyczne gry i ćwiczenia piłkarskie z ogólnorozwojowymi grami i zabawami ukierunkowanymi jednak wciąż na piłkę nożną. Niemal co każde 15 minut zmieniaj zawartość treningu i pozwól dzieciom znaleźć samodzielnie rozwiązanie w nowych warunkach treningowych. Nie mów za dużo, znacznie lepiej jest demonstrować ćwiczenia bez zbędnego długiego tłumaczenia. Skupiaj się na jednej konkretnej rzeczy, którą chcesz przekazać.

  1. Gracze w tym wieku dopiero zaczynają się uczyć jak współpracować.

Dobieraj zatem takie mini – gry, w których współpraca prowadzi do zwycięstwa. Jednak wymagania w stosunku do zawodników pod względem stopnia współpracy na boisku nie powinny przekraczać ich indywidualnego poziomu zaawansowania. Zatem bądź ostrożny w ocenie potencjału swoich graczy i pamiętaj, że wciąż głównym celem na tym etapie jest indywidualny rozwój. Zadawaj pytania dzieciom, żeby uaktywnić proces myślenia młodych graczy, ale nie dawaj gotowych odpowiedzi… czasem lepiej nawet pozostawić na jakiś czas kwestię nierozstrzygniętą i wrócić do niej w późniejszym etapie szkolenia

  1. Zawodnicy nie mają jeszcze jasnego pomysłu jak powinna wyglądać idealna gra dlatego całkowicie polegają na trenerze czy rodzicach.

W tym momencie najważniejszy jest odpowiedni pokaz jakie rozwiązania w danym momencie gry mogą być skuteczne i najlepsze. Ten sposób komunikacji daje młodych graczom najlepszą informację zwrotną którą mogą łatwo przyswoić i zrozumieć.

  1. Dzieci w tym wieku są szczególnie wrażliwe na krytykę i porażki.

Dlatego zarówno trenerzy jak i rodzice w każdych okolicznościach powinni zachowywać się i dostrzegać tylko pozytywne strony danej sytuacji. Dlatego też dzieci powinno się nagradzać i doceniać ich starania nawet jeśli efekt ich działań jest daleki od wymarzonego. Jednak należy też pamiętać, aby nagradzać za konkretne osiągnięcia lub włożone zaangażowanie, a nie tylko dla samego “pustego nagradzania”. Takie działania z pewnością wzmacniają chęć zwiększonego wysiłku u dziecka i w konsekwencji powodują jego rozwój.

  1. Dzieci są mniej odporne na skrajne temperatury (gorąco lub zimno).

Dlatego należy to wziąć pod uwagę w projektowaniu treningu, ale także w doborze ubioru na daną pogodę. Zdecydowanie też należy pamiętać o regularnym uzupełnianiu płynów przez dzieci przed, w trakcie i po wysiłku treningowym/meczowym.

Artykuł napisany w oparciu o publikację: “Developing youth football players” – H. Wein

Jesteś zainteresowany treningiem dzieci i młodzieży? Sprawdź również te artykuły: Jak rozwijać kreatywnych piłkarzy? cześć 1, Jak rozwijać kreatywnych piłkarzy? część 2.

 

Autor tekstu:

Krzysztof Laskowski

Trener UEFA A.

Project Manager Stowarzyszenia TRENING-PIŁKARSKI.PL.

Były Dyrektor Akademii klubowych KKS Włókniarz 1925 Kalisz i KP Calisia14 Kalisz. Trener młodzieżowy na wszystkich szczeblach rozwoju młodych piłkarzy od U6 – U19. Specjalista treningu techniki indywidualnej. Uczestnik wielu polskich i zagranicznych Konferencji szkoleniowo-metodycznych.

Trener Asystent Coerver Coaching Polska.

Uczestnik wielu staży i wizytacji w Akademiach klubowych polskich i zagranicznych m.in.: Legia Warszawa, Zagłębie Lubin, Feyenoord Rotterdam, QPR FC, Brentford FC x2, Birmingham City FC, Crystal Palace FC, Vancouver Whitecaps FC (MLS).

Założyciel i Główny trener w latach 2012-2014 polskiej Akademii Piłkarskiej Polish Tigers na Wyspach Brytyjskich.