W ramach naszego najnowszego cyklu prezentujemy pierwszą opinię polskiego eksperta w szkoleniu dzieci i młodzieży oraz edukacji trenerskiej. Swoje zdanie w temacie dyskusji, tj.:
Co powinno zostać zrobione w Polsce w celu jeszcze lepszego kształcenia świadomych „inteligentnych piłkarzy”?
Prezentuje nam Dyrektor Sportowy Coerver Coaching Polska, członek Coerver Coaching International – Mariusz Paszkowski. Poniżej prezentujemy Państwu pierwsza część ekskluzywnego wywiadu.
- Jak długo pracujesz w footballu? Gdzie dotąd pracowałeś i w jakim charakterze?
Przygodę trenerską zacząłem w 2002 roku. Od 2009 roku związany jestem z Coerver Coaching jako trener i koordynator ds. szkolenia. W czerwcu 2015 roku objąłem stanowisko dyrektora sportowego CC Polska.
- Jakie zadania pod kątem szkolenia młodzieży powinien wypełniać według Ciebie klub, trener i rodzic – jakie powinny być relacje między tymi stronami?
Głównym zadaniem klubu jest stworzenie optymalnych warunków do rozwoju młodych zawodników. Idealnie, gdy klub posiada własną filozofię i wizję, według której pracują wszyscy trenerzy.
Praca trenera młodzieżowego polega przede wszystkim na rozwijaniu pasji zawodników. Musi ich zainspirować swoją postawą, pasją, energią. Pokazać, że sport może być pomysłem na życie. Trener powinien skupić się na harmonijnym rozwoju graczy, bez zakładania sobie celów wynikowych. Na etapie szkolenia liczy się głównie wyposażanie zawodników w narzędzia (umiejętności), które w końcowym etapie (wiek seniora) będą decydować o jakości gry zawodnika. Trener powinien być również ukierunkowany na całościowy rozwój młodego człowieka. Sport świetnie kształtuje charakter, uczy współpracy, samozaparcia, systematyczności. Te wszystkie cechy są przydatne w codziennym życiu, dlatego ważne jest znalezienie odpowiedniego balansu pomiędzy wynikiem sportowym a kształtowaniem młodego człowieka.
Rodzic pełni z kolei bardzo ważną funkcję w edukacji sportowej swojego dziecka. Często to on jako pierwszy kieruje dziecko w stronę sportu. Ważne żeby potrafił zachować dystans i był przede wszystkim rodzicem. Bywają sytuacje, że rodzic wchodzi w rolę trenera, co wpływa negatywnie na rozwój zawodnika.
- Co dla Ciebie jest najważniejsze w procesie kształtowania inteligentnego piłkarza? A może jest kilka takich rzeczy?
Inteligentny piłkarz to taki, który rozumie grę, jest świetnie wyszkolony technicznie, ma dobrze przygotowane ciało do wysiłku oraz jest silny mentalnie. Ukształtowanie takiego piłkarza jest według mnie możliwe tylko wtedy, gdy trener w procesie szkolenia kształtuje te 4 sfery. Sfery te są ze sobą mocną połączone i tworzą podwaliny pod kształtowanie zawodnika kompletnego.
- Czy współczesne kluby piłkarskie w Polsce dobrze spełniają swoja rolę ? Czy gdybyś mógł coś w tej kwestii zmienić – to co by to było ?
Z moich obserwacji wynika, że można w tym aspekcie sporo poprawić. W głównej mierze mam tu na myśli wypracowanie jednego, spójnego modelu pracy dla całego klubu opartego o dobre i logiczne wzorce dydaktyczne.
- Jakiego rodzaju „minimalną bazę infrastrukturalną” należałoby stworzyć w klubie, aby móc przeprowadzić prawidłowy proces szkolenia piłkarskiego w polskich warunkach?
To nie baza a wiedza i jakość trenera jest głównym czynnikiem determinującym prawidłowy rozwój młodego zawodnika. Liczy się przede wszystkim pracowitość, motywacja, chęć rozwoju i pomysł.
- Jak opisałbyś w kilku zdaniach „filozofię szkoleniową” w pracy z dziećmi i młodzieżą, która wg. Ciebie zapewniłaby młodym piłkarzom odpowiedni rozwój piłkarski ?
Moja filozofia szkolenia opiera się na 3 najważniejszych dla mnie pytaniach:
- Czego mam nauczyć?
- W jaki sposób?
- Kiedy (w jakim wieku) mam nauczać danych elementów?
W szkoleniu zwracam uwagę na dużą indywidualizację pracy, dostosowanie środków, metod uwzględniających aktualne umiejętności poszczególnych zawodników. Ćwiczenia, które stosuje muszą mieć swoje umiejscowienie w warunkach meczowych i właśnie takie warunki staram się wytworzyć podczas każdej jednostki treningowej. Zwracam uwagę na odpowiednią organizację, aby maksymalnie optymalizować czas pracy. Stawiam na wysoki poziom komunikacji werbalnej i niewerbalnej z zawodnikami. Moim zdaniem stworzenie pozytywnej atmosfery podczas zajęć jest kluczowe w inspiracji zawodników do dużego wysiłku. Często pracuje w formach otwartych w celu stworzenia optymalnych warunków do rozwoju kreatywności i decyzyjności. Zawodnik uczy się najlepiej w momencie kiedy sam dochodzi do właściwych rozwiązań.
- Czy polscy trenerzy powinni czerpać z zagranicznych wzorców szkoleniowych – dlaczego tak lub nie? Ewentualnie jakich według Ciebie i w jaki sposób to robić?
Polscy trenerzy powinni przede wszystkim korzystać z najlepszych i sprawdzonych wzorców. Czy tylko z zagranicznych? Uważam, że w Polsce mamy sporo trenerów na wysokim poziomie. Fakt jest jednak taki, że szkoleniowo dużo lepiej wyglądają takie kraje jak Holandia, Hiszpania czy Portugalia. Myślę, że warto jeździć po świecie i podpatrywać najlepszych i to co dobre wdrażać na swój grunt.
Ciąg dalszy wkrótce…
Zapraszamy wszystkich trenerów do udziału w debacie poprzez wysłanie do nas maila z wyrażeniem chęci uczestnictwa na adres: pilkarski.trening@gmail.com. Zwrotnie wyślemy pytania, które mamy nadzieję ułatwią i uporządkują wypowiedź. Jednocześnie zachęcamy również do wyrażania własnej opinii w temacie debaty, wykraczającej poza ramy pytań ogólnych.
Tymczasem zachęcamy też do udziału w dyskusji poprzez dodawanie komentarzy pod niniejszym postem.